Op stap met zorgmanager Sonja Krawinckel “Medewerkers moeten nu soms plots dingen doen die ze al járen niet meer hebben gedaan”

De 51-jarige Sonja Krawinckel staat me op te wachten. De vrouw uit Vissenaken (Tienen) ging hier ruim 29 jaar geleden aan de slag als vroedvrouw. Ze werd vervolgens hoofdvroedvrouw en is intussen zorgmanager van het ziekenhuis. Niet enkel tracht ze samen met de leidinggevenden en verplegers van de verschillende afdelingen alles in goede banen te leiden, ook tekent Sonja steevast mee de plannen uit voor de optimalisatie van of nieuwe projecten in het ziekenhuis. ‘Alles in goede banen leiden’ lijkt me in deze tijden geen evidentie wegens de coronacrisis. Haar vastberaden glimlach geeft me echter de indruk dat deze dame er wel raad mee weet.

 

Sonja Krawinckel tijdens een overlegmoment.

Het coronavirus slorpt heel wat personeel op. Een Covid-afdeling heeft nu eenmaal meer zorgmedewerkers per bed nodig dan eender welke afdeling in het ziekenhuis. Neem daar nog eens bij dat verplegers ook al eens in quarantaine moeten tot de uitslag van de test na een nauw contact van een ‘gewone’ patiënt die nadien toch besmet lijkt te zijn. Voeg dáár dan nog aan toe dat niet dringende medische ingrepen uitgesteld worden en je weet meteen dat je tegelijkertijd een tekort en een teveel aan verplegers hebt.

Een Covid-afdeling heeft nu eenmaal meer zorgmedewerkers (verpleegkundigen, zorgkundigen, logistiek medewerkers, artsen, …) per bed nodig.

Intensieve interne opleiding

“In de eerste lockdown hadden we door de volledige sluiting van de reguliere zorg plots een honderdtal verpleegkundigen, zorgkundigen en logistiek medewerkers ‘vrij’. Verpleegkundigen van het Medisch Centrum Aarschot werden bijvoorbeeld plots ingezet op de spoeddienst, de dienst intensieve zorgen of op een cohorte. De meeste van hen werken al jaren op het operatiekwartier, maar door hen te herplaatsen kregen die verpleegkundigen plots te maken met patiënten van wie ze de pathologie al een hele tijd niet meer gezien hadden, soms was het zelfs al geleden van tijdens hun opleiding”, vertelt Sonja.

“Plots vroegen we aan onze medewerkers om dingen te doen die ze normaal niet doen en gaven hen een korte doorgedreven opleiding om ook daar aan de slag te gaan. Aan een deel verpleegkundigen werd gevraagd om in woonzorgcentra te gaan helpen, want ook daar zat men in nood”, blikt Sonja even terug.

De cohortafdeling.

Zoeken naar nachtkastjes

Maar niet enkel zorgverleners werden en worden van afdeling verplaatst. “Ook materiaal allerhande werd verhuisd. Zo was er bijvoorbeeld geen EKG-toestel voorhanden op een afdeling die we omvormden tot cohorte, en dus verhuisde dat van de afdeling van de gewone consultaties naar de cohorte. Iets nodig in een woonzorgcentrum? Ook daar werd apparatuur en materiaal geleend. Er werden talloze lijstjes gemaakt van wat naar waar moest, maar er zat geen echt systeem in. Na de eerste golf hebben we toch wel wat zitten zoeken naar materiaal, zelfs tot nachtkastjes toe”, lacht Sonja. “Maar alles is intussen terecht en ook hiervoor hebben we een degelijk systeem uitgewerkt zodat we nu precies weten wat waar is.”

Bevragen bij personeel

“Toen het aan het begin van de zomer wat ging luwen, wilden we beter voorbereid zijn op alles”, zegt Sonja. “Aan de verplegers vroegen we op welke afdeling ze wel of liever niet wilden staan bij een tweede golf. Het is als zwaar genoeg voor iedereen, als je hen dan kan inzetten waar ze het liefst aan de slag gaan helpt dat wel om de motivatie er in te houden. We merken dat dit wel van pas is gekomen. Al is het veelal nog dagelijks schakelen, afhankelijk van het aantal Covid-patiënten.”

Sonja Krawinckel tracht ondanks de verschuivingen van het personeel, alles in goede banen  te leiden.

 

Blijven werken aan toekomst

“Hoewel we iedere dag opnieuw de puzzelstukjes moeten herleggen trachten we volop aan de toekomst te werken. Steeds gaan we op zoek naar wat we beter kunnen ondersteunen, uitwerken of vernieuwen en luisteren we hiervoor telkens ook naar de noden en ervaringen op de verschillende afdelingen. Zulke dingen willen we door corona niet uitstellen. Momenteel werken we onder meer aan een nieuw elektronisch patiëntendossier, samen met de collega’s van ICT. Momenteel kan de patiënt via een app zijn dossier al inkijken. We blijven in deze periode uiteraard ook werken aan de toekomst in de zorgsector door onze studenten Verpleegkunde de (corona)kneepjes van het vak te leren tijdens hun stage. Net als voor ons is dit ook voor hen een heel bijzondere ervaring.”